sâmbătă, 14 iunie 2008

Mosii de vara

La 50 de zile dupa Pasti se sarbatoreste minunea Pogorarii Duhului Sfant peste Apostolii Domnului, carora le-a dat putere divina, spre convertirea tuturor oamenilor. Sarbatoarea populara care se celebreaza in aceeasi zi cu Cincizecimea; este dedicata indeosebi spiritelor mortilor, dar este si prilej al unor traditii ce se pierd in negura timpurilor.
“…Si cand a sosit ziua Cincizecimii, erau toti impreuna in acelasi loc. Si din cer, fara de veste, s-a facut un vuiet, ca de suflare de vant ce vine repede, si a umplut toata casa unde sedeau ei. Si s-au umplut toti de Duhul Sfant si au inceput sa vorbeasca in alte limbi, precum le dadea lor Duhul a grai. Si erau in Ierusalim locuitori iudei, barbati cucernici, din toate neamurile care sunt sub cer. Si iscandu-se vuietul acela, s-a adunat multimea si s-a tulburat, caci fiecare ii auzea pe ei vorbind in limba sa“ (Fapte 2, 1-6).
Sfintii Parinti spun ca Duhul este Vistierul bunatatilor si Mangaietorul tuturor inimilor. Toate bisericile sunt casele Duhului Sfant, toate slujbele bisericesti sunt lucrarile Duhului Sfant, de aceea fara Duhul Sfant nu sunt nici Biserica, nici preotii, nici predica, nici slujba, nici tainele.
Rusaliile reprezinta sarbatoarea populara care se celebreaza in aceeasi zi cu Cincizecimea, fiind dedicata indeosebi spiritelor mortilor. Crestinii praznuiesc Rusaliile timp de trei zile (in Moldova sau Transilvania), sapte zile (Muntenia si Oltenia) sau opt zile (in Banat). In mitologia romaneasca, Rusaliile – cuvant provenit din latinescul “rosalia“ (sarbatoarea trandafirilor) – sunt considerate femei fabuloase din categoria Ielelor, fiicele lui Rusalim Imparat. In “Description Moldaviae“, Dimitrie Cantemir numea Ielele “nimfe ale aerului, indragostite cel mai des de tinerii mai frumosi“. Nu se cunoaste originea acestui mit, “iele“ nefiind un nume, ci pronumele personal feminin “ele“, rostit popular. Acest mit a fost suprapus ulterior peste sarbatoarea crestina postpascala a Cincizecimii si devenita Duminica Rusaliilor.
La Mosii de vara se crede ca sufletele mortilor, dupa ce au parasit mormintele in joia din Saptamana Patimilor si se plimba nestingherite printre cei vii, se intorc suparate la locasurile lor subpamantene. Pentru a fi imbunate li se dau de pomana vase de lut (cumparate de la Targurile Mosilor), pline cu primele cirese – sau alte fructe, dupa posibilitati, apa, vin, lapte, mancare gatita, paine, flori, alaturi de o cana cu vin si lumanari aprinse. Aceste pomeni, facute dupa un anumit ritual, se numesc Mosi. Daca intr-o familie au decedat mai multe persoane fara a fi spovedite sau impartasite, se de de pomana si iconite, tamaie, carti de rugaciuni si altele. Oamenii continua sa se fereasca de duhurile necurate prin impodobirea locuintelor cu leustean, tei, usturoi s.a. precum si prin imbunarea acestora si a mortilor cu ofrandele specifice. Pentru a grabi plecarea de pe pamant a demonilor, in aceasta zi se desfasura obiceiul intitulat Goana Rusaliilor, care avea ca tema principala alungarea Rusaliilor de pe pamant.
Traditia spune ca cei care pacatuiesc si nu respecta zilele de Rusalii sunt pedepsiti de iele, care le iau mintile sau ii pocesc, leacul pentru bolile lasate de Rusalii fiind pelinul uscat pus sub perna. Nu este indicat sa dormi in noaptea de Rusalii afara, sa mergi la fantana sau la raspantii. In aceasta zi se duc la biserica crengi de tei si frunze de nuc. Dupa ce sunt sfintite, acestea se pun la stresinile caselor sau la icoane. Se spune ca frunzele si florile de tei sfintite in ziua de Rusalii vindeca surzenia. Un obicei unic in tara aduna, de Rusalii, in localitatea clujeana Batin, sute de turisti. Numele obiceiului este “impanatul boului“ si consta intr-o procesiune care se desfasoara pe ulitele satului, personajul principal fiind un bou impodobit cu ghirlande de flori. In fata parohiei, preotul satului il sfinteste, apoi da de baut participantilor. Boul este, la un moment dat, eliberat si, conform traditiei, o fecioara “il stapaneste“, apoi face de trei ori cu el ocolul unei mese, in incurajarile asistentei. Potrivit datinii, fata se va marita intr-un an. Satenii de pe Valea Gurghiului (judetul Mures) sarbatoresc in fiecare an, dupa Rusalii, obiceiul numit “udatul nevestelor“. Conform traditiei, numai femeile care vor fi udate vor fi mai sanatoase si mai frumoase.
Ce se zice in popor despre aceasta zi: • Mosii se zice ca au fost noua unchesi batrani, care, pe unde mergeau, numai bine si minuni faceau. • In aceste zile se desteapte toti mortii si se duc pe Valea cu Dor. Acolo gasesc tot ce li s-a dat de pomana in cursului anului. Cine nu gaseste nimic ia tarana in poala si se intoarce mahnit. Oalele se impart, pentru ca cei morti sa aiba cu ce bea apa pe lumea cealalta. In zilele de Mosi se lucreaza orice, dar nu se toarce, caci se crede ca se intorc colacii de la morti indarat. Acum nu se dau laturile afara, ca bietii morti stau cu gurile cascate in aceasta zi, asteptand colaci, si laturile le dau in gura lor. Nu se matura, ca se da praf in ochii ortilor, care stau dupa usa, pana a doua zi, cad, dupa terminarea liturghiei, isi iau zborul catre cer. • Ca sa fii ferit de furtisaguri si pierderi peste an, este bine ca cea dintai palcinta pe care o faci sambata, pentru a doua zi, s-o dai de pomana ori s-o manaci in casa, sa o pui la cuptor intai si s-o scoti pe urma, sa o rupi in trei parti si s-o imparti la saraci. • Se da de pomana pentru morti, preparata din porumb rasnit (pasat) fiert in apa sau in lapte, amestecat cu untura incinsa sau branza. • Se fac colaci si se dau cu lapte, de pomana pentru morti, cu ceapa si usturoi verde. Aceasta o fac ca sa fie feriti de boale din apucate si a merge bine la zarzavaturi in gradina. • Cofele se umplu cu apa de la fantana sau de izvor. Cand se umplu cu apa, se lasa pe ghizdurile fantanii un ban, ce reprezinta plata apei. Aceasta se face pentru ca apa a fost dobandita prin munca altora si, neplatind-o, pomana n-ar fi primita. Cofele si toate celelalte vase sunt impodobite cu cununi de flori, mai ales de trandafiri. Pe langa florile insirate pe ata se pun si roscove, smochine, covrigi si alte lucruri cumparate din targ. • La Mosii de Cirese se aseaza masa, pe care se pun gramezi de cirese, flori si colacei, apoi se impart la oameni si copii ce sunt chemati inadins. Ca cineva sa imparta trebuie ca ami intai sa nu fi gustat cirese pana in momentul acela. • E zi in care femeile gospodine fac bucate bune cu carne de miel, placinte, alivenci, lapte cu tocmagi etc. si dau de poaman in blide noi, linguri noi si vase noi, cu apa de la fantana lor proprie sau cumparata cu parale, daca nu au fantana. Dau de pomana parintii la fii si nepoti, nasii finilor, cumatrii, rudele si prietenii unii altora. Pomana o duce o fata sau femeie imbracata in straie de sarbatoare. Blidul cu mancare si vasul cu vin sau cu apa e impodobit cu trandafiri, minta si calapar, si colac si lumanare. Intra in casa, pune pomana pe masa, aprind lumanarea si o da celui in drept zicand: "Tine?de sufletul lui...". Cel in drept o ia si spune "Bodaproste" (sau Bogdaproste). • Tinerii taie crengute de tei, cu care impodobesc gospodaria: la icoane, la ferestre, la stresini, la porti. Teiul de Duminica Mare este foarte util: cand ploua vara cu piatra, se arunca afara cate crenguta de tei uscat, crezand ca astfel ploaia inceteaza. Trebuie ca grindina astfel amnintata sa nu fi trecut hotarele satului, pentru ca altfel ea nu se mai poate risipi. • Usile si ferestrele se ung cu usturoi si leustean, spre a feri gospodariile de lucruri necurate. Aceste duhuri se vor razboi in vazduh, si din lupta lor va curge ploaie; de aceea se spune ca Duminica Mare vine intotdeauna cu ploaie. • Femeile nu lucreaza ca le amortesc mainile. • Mosii de Vara se tin ca sa nu imbatranesti repede. • In noapte Rusaliilor nfloreste feriga. Cine-o are, are mare noroc, dar, ca s-o poata vedea cand infloreste, tebuie sa fie treaz si curat toata noaptea, si sa nu raspunsa si sa nu se uita incotro il striga, ca-i trage doua palme si i-o ia. • Daca va ploua in ziua de Mosi de Vara, va fi anul manos. • Goana Rusaliilor: ceata fecioarelor, in varsta de opt-paisprezece ani, intotdeauna in numar fara sot, se constituia sub juramant solemn: "Am sa implinesc Goana Rusaliilor pana voi iesi la hora si nimeni decat mine si ai mei sa nu stie, altfel Rusaliile sa ma pedepseasca!". In dimineata zilei de vineri dinaintea Rusaliilor se intalneau si mergeau in taina in padure sau pe camp pentru a strange flori, confectionau din ele cununite, cingatori si buchete si tineau post negru pana a doua zi. In noaptea de sambata, dupa cantatul cocosilor de miezul noptii, fetele se sculau, se imbracau in alb, mergeau fara sa vorbeasca, in camp, in locul unde confectionasera cu o zi inainte cununile. Primele cuvinte se pronunta in momentul sosirii ultimei surate: "Buna dimineata, surata! - Buna dimineata, fete curate! Sa pornim goana Rusaliilor". Cea mai mare surata incheie dialogul cu cuvintele: "Gonim lucrurile necurate, sa ne ramana vetrele curate ca roadele de roua din cer picate!". Dupa impodobirea cu cununile si cingatorile de flori aduse de acasa, fetele deveneau foarte vesele, incepeau sa cante, se prindeau intr-o hora navalnica si inconjurau vatra satului; apoi fetele se intorceau acasa, mancau si beau apa, incheind postul negru.
Praznicul Rusaliilor este de o covarsitoare insemnatate, deoarece in ziua Pogorarii Sfantului Duh, Petru – cel mai in varsta dintre Apostoli – a tinut o inflacarata cuvantare, in urma careia s-au convertit la credinta crestina 3.000 de suflete ce au alcatuit prima Biserica crestina la Ierusalim, numita si Maica tuturor Bisericilor. De aceea, Duminica Rusaliilor este socotita ziua nasterii Bisericii crestine.
Dupa pogorarea Sa asupra Apostolilor, Sfantul Duh a ramas pentru totdeauna prezent, viu si activ in Biserica crestina. Duhul este comoara darurilor celor bune pe care credinciosii le primesc de la Dumnezeu: viata, sanatatea, puterea de munca, sfintenia si virtutea. In fiecare an, cei adunati in biserici de Rusalii asteapta toate acestea. Duhul ne invata adevarul si ne calauzeste pasii si vointa spre tot ceea ce este bun si placut lui Dumnezeu. Biserica spune ca toti crestinii primesc darul Sfantului Duh indata dupa botez. Astfel, devin purtatori de Duh, iar lor trupul lor devine – cum spunea Sfantul Pavel – “templul Sfantului Duh“ (I Cor. 6, 19). (parte din aceste randuri au fost preluate din diverse articole)

Hora Junilor in seara de Rusalii

Niciun comentariu: